Rigtig mange kommunikatører har svært ved at synliggøre deres arbejde med at undgå dårlig omtale. Her har en af pionererne indenfor kommunikationsmålingerne, Angela Sinickas, USA et godt og simpelt eksempel på, hvordan man kan opgøre omfanget af ”undgået negativ omtale.” Det var en af flere gode indslag på IABC’s workshop ”Calculating the ROI on Your Communications” i Oslo 7. marts 2011.
Anbefalingen er, at hvis der bliver sat kritisk spotlight på ens organisation, skal man for hvert enkelt medie registrere alle de kritiske vinkler, som journalisterne bringer frem i deres spørgsmål. Listen udvides efterhånden som medierne kontakter en og evt. spørger ind til vinkler, man ikke har registreret i sit skema. På den måde får man registreret alle de negative ting (!), der i værste fald vil kunne blive bragt i de enkelte medier. Denne registrering skal ledelsen selvfølgelig have, så de er klar over, hvor galt det kan gå med hensyn til medieomtalen
Under mediekrisen sørger man for systematisk for at registrere om de kritiske vinkler bliver omtalt i de enkelte medier – og om de på baggrund af jeres arbejde i kommunikationsafdelingen bliver videreformidlet korrekt (ok) eller fejlagtigt (neg).
Da Angela Sinickas er et skema-menneske, så tillader jeg mig at gengive hendes skema til registrering til almindelig inspiration.
[table id=1 /]
Total har kommunikationsafdelingen i denne case reduceret omfanget af negativ omtale fra 17 vinkler til otte negative vinkler, mens det er lykkedes at få 9 vendt til en korrekt gengivelse af situationen. Det betyder, at man har reduceret omfanget af negativ omtale med lidt over 50 procent.
Højst sandsynligt vil denne reduktion af negative vinkler også betyde, at historien får en mindre fremtrædende placering i de enkelte medier, hvilket man kan tilføje som merværdi.